Friday, May 28, 2004

DISEBALIK NAMA EMAIL

‎ ‎
‎ ‎
Rogayah Yussuf
‎ ‎
‎1. GUNAKAN NAMA PENUH
sekiranya namanya Amirah Alias, dia menggunakan alamat emelnya sbg 'amiran_alias@yahoo.om' iaitu ‎menggunakan nama penuhnya. Ia menggambarkan bahawa dia seorang yang penuh tanggungjawab dan tak suka ‎berahsia. Dia juga boleh dipercayai dan jujur dalam setiap perbuatanya. Tapi ingat, jangan cuba perlekehkan dia.

‎2. NAMA DEPAN & TENGAH
contohnya: Amril Luqman Mohd. Dia menggunakan alamat email sbg 'amril_luqman@yahoo.com' iaitu nama awal ‎dan tengah tanpa nama bapanya. Ia menunjukkan bahawa dia seorang yang sangat menghargai dirinya sendiri dan ‎sanggup ketepikan hal org lain demi kepentingan sendiri. Selain itu, dia juga berani utk tampil di khalayak ramai dan ‎mengeluarkan pendapat dengan lantang.

‎3. NAMA & TAHUN
contoh: Nur Ashiqin ditulis sbg 'ashiqin2002@hotmail.om'. Wah! Dia dikatakan! seorang yang mempunyai ego yang ‎tinggi. Pantang sesiapa yang uba nak tentang pendapatnya. Selain itu dia jugak tak suka komitmen dlm jangka masa ‎yang terdekat ini. Kewujudan tahun di akhir nama seolah-olah memperlihatkan dia tidak luas pandangan. Bagaimana ‎dgn tahun 2003? Apakah dia juga akan turut mengubah tahun di akhir nikname itu?

‎4. NAMA SAMARAN
contoh: 'cute_lady@tokeikedai.net' Dia langsung tidak menggunakan nama penuhnya dan menggunakan nama ‎samaran yang cukup menarik. Ia menunjukkan bahawa dia seorang yang gemar hidup dalam khayalan hingga ‎kadangkala menyusahkan orang lain. Namun dia disukai ramai kerana sifat humor yang dimilikkinya membuatkan ‎org selesa bila berada disisinya. Jika diasah, dia boleh menjadi pemimpin, dgn gaya tersendiri.

‎5. NOMBOR & ABJAD
contohnya SN24275. Namanya hanya diwakili oleh abjad dan huruf saja. Ia menggambarkan bahawa dia seorang ‎yang bersikap tertutup dan memerlukan masa yang agak lama sebelum mampu 'membuka' dirin! ya kepada seseorang. ‎Itupun seadainya kepercayaan mampu diraih. Jika tidak... . kirim salam saja lah.! ‎


No comments: